У складу са чланом 44. Закона о заштити корисника финансијских услуга („Службени гласник РС”, број 19/25) и Одлуком о олакшицама у отплати кредита (Службени гласник РС 78/2025 од 12.09.2025.) обавештавамо кориснике о могућности и начину подношења захтева за одобравање олакшица у отплати кредита у случају наступања околности које га доводе у тешко имовинско стање, односно у случају да није у могућности да измирује редовно своје обавезе према Банци Поштанској штедионици, акционарско друштво, Београд (у даљем тексту: Банка).
Захтев за одобравање олакшица у отплати кредита могу да поднесу корисници кредитних производа Банке и то корисници физичка лица, предузетници и пољопривредници (регистрована пољопривредна газдинства), код којих су наступиле околности које га доводе у тешко имовинско стање, односно друге битне околности на које корисник не може да утиче, при чему ће се посебно узимати у обзир његове личне околности.
Под околностима које корисника могу довести у тешко имовинско стање сматрају се нарочито: губитак посла, значајно смањење прихода, тешка болест и тешка повреда која доводи до умањења радне способности.
Другим битним околностима сматрају се нарочито тешке породичне прилике, као што је тешка болест или смрт супружника или деце, као и развод брака ако су супружници били солидарни дужници у отплати стамбеног кредита или је један од супружника јемац по кредиту.
Под олакшицама се подразумевају потпуно или делимично рефинансирање дуга из уговора, односно измене уговорених услова и Банка може да понуди следеће:
У случају дуга по кредитној картици, односно по основу дозвољеног и/или недозвољеног прекорачења, Банка може уместо напред наведених олакшица понудити кориснику отплату дуга у 12 месечних рата уз примену каматне стопе која одговора 1/2 уговорене каматне стопе.
Корисник је у обавези да поднесе следећу докуметацију:
- Захтев за олакшице
- Копију личне карте
У зависности од околности, које корисника уводе у тешко имовинско стање, корисник је обавезан да достави и следећу документацију:
Банка је дужна да кориснику понуди неку од наведених олакшица или неку другу олакшицу, ако процени да су околности које је корисник навео у Захтеву за олакшице довеле до значајних тешкоћа у отплати кредита, или је Банка на основу искуства закључила да ће редовна отплата кредита бити доведена у питање.
Приликом процене околности које клијента доводе у тешко имовинско стање и процене испуњености услова за одобрење олакшице у отплати кредита, као и приликом одређивања врсте олакшице коју ће Банка понудити кориснику посебно се узимају у обзир личне околности корисника.
Банка задржава право да не примењује олакшице за уговоре код којих су олакшице већ примењене, и после којих је корисник запао у доцњу дужу од 15 дана, као и код уговора код којих су примењене олакшице истекле и процени да примена нових олакшица не би довела до редовне отплате кредита без потешкоћа.
Олакшице у отплати обавеза по основу кредита одобрених у оквиру гарантне шеме Републике Србије или с гаранцијом међународних финансијских институција, као и по основу субвенционисаних кредита, могу се применити само уз претходну сагласност давалаца гаранције, односно субвенције.
У поступку одобравања олакшица Банка неће наплатити накнаду за обраду захтева, као и ни друге трошкове, осим стварних трошкова које може да документује а које она не утврђује (нпр. спровођење промена у вези са уписаном хипотеком у катастру непокретности и сл.).
Банка ће размотрити сваки захтев корисника за одобрење олакшица у отплати кредита.
Уколико је поднет захтев за одобравање олакшица непотпун или неуредан, Банка ће у року од три радна дана од дана пријема таквог захтева обавестити корисника са јасним инструкцијама да захтев допуни, односно уреди. Банка се обавезује да од корисника или на други одговарајући начин, прибави све додатне податке потребне за процену финансијског стања корисника и његове способности да отплаћује кредит.
Банка одлучује о захтеву за одобрење олакшица у року од 30 дана од дана пријема захтева и о томе обавештава корисника писаним путем на електронску адресу/адресу наведену на захтеву.
У случају да давалац гаранције или субвенције код кредита одобрених у оквиру гарантне шеме Републике Србије или с гаранцијом међународних финансијских институција, као и по основу субвенционисаних кредита, не достави Банци претходну сагласност за одобрење олакшица у року од 30 дана од дана пријема захтева за одобрење олакшица рок се може продужити за 15 дана.
Приликом доношења одлуке о врсти олакшице Банка може да понуди кориснику и неку другу врсту олакшице, сем наведених олакшица, ако процени да је та олакшица адекватнија у конкретном случају.
Такође приликом доношење одлуке да кориснику понуди одређену олакшицу, Банка није везана искључиво захтевом корисника у погледу одређене олакшице и захтеваних услова. У случају да корисник у Захтеву за олакшице, накнадној комуникацији или приговору Комисији за приговоре у вези с олакшицама инсистира на примени одређене олакшице, Банка може да захтева од корисника додатно средство обезбеђења како би ту олакшицу применила.
Банка може да одбије захтев корисника за одобравање олакшица ако оцени да околности на страни корисника не одговарају околностима које су наведене као услови за подношење захтева за одобрење олакшица.
Банка може одбити захтев за олакшице и ако оцени да околности на страни корисника које одговарају околностима које су наведене не утичу, односно неће утицати значајно на способност корисника да редовно отплаћује кредит. С тим, у случају стамбеног кредита који је обезбеђен хипотеком над стамбеном непокретношћу (кућа или стан) у којој корисник станује у случају наступања околности Банка ће кориснику понудити следећу олакшицу “одобрење да корисник не врши отплату кредита у одређеном периоду, у коме Банка нема право да обрачунава редовну нити затезну камату на доспеле обавезе, али има право да обрачунава уговорену редовну камату на преостали износ главнице“, у трајању од најмање два месеца.
Банка такође може одбити захтев ако сви расположиви подаци и информације ван сваке разумне сумње указују да корисник неће бити у могућности да обезбеди редовну отплату кредита ни поред примене олакшица, при чему би примена олакшица Банку извесно довела у неповољнији положај у односу на друге повериоце.
Банка не може раскинути уговор на који се захтев за олакшице односи, односно не може дуг по кредиту из тог уговора прогласити у целости доспелим, све до доношења одлуке о захтеву корисника.
Банка није дужна да примењује олакшице у отплати кредита ако корисник не одговори на понуду Банке у року од десет дана од пријема понуде.
Уколико Банка одбије да кориснику понуди неку од олакшица, корисника ће обавестити о одбијању захтева писаним путем и укратко ће образложити своју одлуку, а истовремено у обавештењу ће навести да на ту одлуку може поднети приговор Комисији за приговоре у вези с олакшицама (у даљем тексту: Комисија), као и начин подношења тог приговора.
Корисник чији је захтев за одобрење олакшица Банка одбила или на њега није одговорила у року од 30 дана има право да поднесе приговор Комисији у року од 10 дана од дана пријема обавештења о том одбијању, односно од истек рока за одговор на захтев за одобрење олакшица.
Приговор Комисији доставља се:
на сваком шалтеру Банке, слањем на адресу: Банка Поштанска штедионица, акционарско друштво, Београд, Краљице Марије бр.3, 11120 Београд, Одељење за поступање по приговорима и притужбама корисника или
електронским путем на адресу електронске поште prigovori@posted.co.rs, путем контакт форме за приговоре на интернет презентацији Банке (линк).
Комисија доноси одлуку о приговору и доставља је кориснику у року од 30 дана од дана пријема приговора.
Изузетно, рок од 30 дана може се продужити за 15 дана, ако је потребно утврдити додатне чињенице и околности од значаја за доношење одлуке у вези с приговором, о чему ће Банка обавестити корисника у року од 30 дана од пријема приговора.
Уколико није задовољан одлуком Комисије, као и у случају да Комисија не одлучи о захтеву у прописаном року, корисник има право да поднесе притужбу Народној банци Србије на адресу:
Сектор за заштиту корисника финансијских услуга, Немањина 17, 11000 Београд или Поштански фах 712, 11000 Београд, као и путем контакт форме на интернет презентацији Народне банке Србије – www.nbs.rs избором опције „Поднесите притужбу/приговор на рад даваоца финансијских услуга“.